środa, 16 czerwca 2021

Felieton: Digitalizacja: Bezpieczeństwo - kontrola dostępu do systemów IT


Kontrola dostępu do systemów IT ma na celu ograniczenie  dostępu  do  informacji  i  urządzeń  do  przetwarzania  informacji.  Lepiej  jest, gdy ustanawia się zasady kontroli dostępu, aby myśleć w kategoriach "Wszystko jest ogólnie zabronione, chyba że jest to wyraźnie dozwolone", a nie odwrotnie: "Wszystko jest ogólnie dozwolone, chyba że jest zabronione". Następna kontrola to Dostęp do sieci i usług sieciowych i mówi, że użytkownicy powinni mieć dostęp tylko do sieci i usług sieciowych, do których używania zostali specjalnie upoważnieni.

 Polityka kontroli dostępu powinna obejmować sieci i usługi sieciowe, do których dostęp jest możliwy. Wszelkie procedury autoryzacji w celu określenia, kto ma prawo dostępu do jakich sieci. I jakie są środki kontroli, aby chronić dostęp do sieci i usług sieciowych przed nieupoważnionymi osobami. W jaki sposób dostęp do sieci i usług sieciowych jest uzyskiwany (przez VPN lub przez sieć bezprzewodową). Jakie są wymagania dotyczące uwierzytelniania użytkownika w celu uzyskania dostępu do sieci. A jak organizacja, monitoruje dostęp do swoich sieci. Nieautoryzowane  lub niebezpieczne połączenia z sieciami lub usługami  sieciowymi  należącymi  do  organizacji,  szczególnie jeśli mówimy o krytycznych bazach danych lub innych krytycznych informacjach, stanowią  poważne ryzyko, szczególnie jeśli połączenie to pochodzi z lokalizacji wysokiego ryzyka -na przykład z miejsca publicznego. Zapobieganie komputerom znajdującym się poza obrębem organizacji do łączenia się z określonymi usługami lub pewnymi aplikacjami jest odpowiednią metodą ochrony. Użytkownicy logujący się do sieci, komputera lub aplikacji powinni mieć dostęp jedynie do informacji i usług wymaganych dla ich funkcji biznesowych. I tylko do informacji i usług, do których mieli dostęp. Odpowiednią kontrolą może nie być umożliwienie wszystkim użytkownikom zobaczenia pełnego zakresu usług dostępnych dla aplikacji, do której mieli dostęp; ale tylko te usługi, które są dla nich dostępne i potrzebne do wykonywania swojej pracy.

Przy ochronie dostępu do sieci i aplikacji/baz danych używamy środków ochrony –przed wyciekiem danych, monitorujących zdarzenia i wychwytujących podejrzane działania lub anomalie w pracy użytkownika (np. podszywanie się inne osoby pod pracownika organizacji) Częstym naruszeniem bezpieczeństwa jest naruszenie poufności haseł poprzez infekcje złośliwym oprogramowaniem lub poprzez wpisanie haseł na fałszywej stronie logowania. Infekcja systemu złośliwym oprogramowaniem czy ingerencja zewnętrzna lub wewnętrzna w celu wyrządzenia szkód to nie są tak rzadkie przypadki. Ich skutki są bardzo niebezpieczne i skutkują przerwaniem działania, zniszczeniem systemów, wyciekiem poufnych danych.

Kontrola  dostępu  obejmuje  sprawowanie  nadzoru   nad   tym,   którzy   uczestnicy   (osoby,   procesy, maszyny, itd.) i w jakim czasie mają  dostęp  do  poszczególnych  zasobów  systemu  komputerowego,  na czym ten dostęp polega, w jaki sposób korzystają ze wspólnych danych, itp. Kontrola dostępu działa na  kilku  poziomach:  aplikacjiwarstwy  pośredniej  (ang.  middleware),  systemu operacyjnego   i   sprzętu.    Jest    to    kluczowy    składnik    każdego    rozwiązania    związanego    z bezpieczeństwem systemu, którego zadaniem jest zapewnienie, że zasób jest używany przez odpowiednich odbiorców w uprawniony sposób, w odpowiednim miejscu i czasie.

źródło:

http://zeszyty-naukowe.wwsi.edu.pl/zeszyty/zeszyt7/Rozproszona_Kontrola_Dostepu_W_Systemach_Informatycznych.pdf




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Określenie celów wdrożenia systemu DMS

Przed wdrożeniem systemu zarządzania dokumentacją (DMS) , kluczowe jest określenie celów, które organizacja chce osiągnąć za jego pomocą. Te...